A porckopásos térd gyógytornája

Porckárosodást - a porckopás súlyosbodását vagy egyéb porcsérülést - okozhat, ha a térdízület tartósan nyugalomban van, azonban megfelelő gyógytornával – és tápanyagellátással - sokat tehet az egészséges térdízületekért. 

A rendszeres gyógytornával kedvezően befolyásolhatja a térdízület struktúráját, ezért a legjobb, ha mindennap szakít időt a gyakorlatok elvégzésére. Fontos, hogy a gyógytornát –ugyanúgy, ahogy más sporttevékenységet – mindig bemelegítéssel kezdjük.

A bemelegítés lépései

  1. Feküdjünk a hátunkra és lélegezzünk lassan, egyenletesen.
  2. Bokából feszítsük vissza lábfejeinket, majd nyújtsuk ki őket (spicceljünk) és végezzük el a gyakorlatot néhányszor.
  3. Ismét feszítsük vissza bokából a lábfejeinket, majd felváltva a jobb, illetve a bal lábbal nyújtózzunk meg az ágyvég irányába, s érezzük, hogy az alsó végtag nyúlik.
  4. Végül hanyattfekvésben nyújtsuk ki a kezeinket (a kezek a fülek mellett) és a lábainkat (spicceljünk), és törekedjünk arra, hogy minél jobban nyújtsuk meg az egész testünket.

5 gyakorlat a térdízületek egészségéért

  1. A bemelegítés után maradjunk hanyattfekvésben és kicsit terpesszük szét a lábunkat, majd feszítsük (vissza) a lábfejeinket és a combizmainkat és kezdjünk el kifele, majd kb. 10 ismétlés után befele körözni a lábfejeinkkel.
  2. Lábainkat ellazítjuk és kényelmesen kinyújtjuk. Először a bal lábat húzzuk fel (felemelés nélkül) úgy, hogy közben a teljes talpunk az ágyra simul, majd visszaengedjük a kiinduló pozícióba és mindezt megismételjük a jobb lábbal is.
  3. Az előző gyakorlathoz hasonlóan húzzuk fel (térdhajlítás) a jobb lábat, de figyeljünk arra, hogy csak a sarkunk legyen a felhúzás közben az ágyon és ne a teljes talpunk. Csak akkor tegyük le az egész talprészt, ha teljesen felhúztuk a lábunkat. Ismételjük meg néhányszor a gyakorlatot a másik lábunkkal is.
  4. Hanyattfekvésben húzzuk fel (térdhajlítás) a lábainkat és helyezzünk a két térdünk közé egy kisebb labdát vagy egy nagyobb párnát. Szorítsuk össze az eszközt és közben lassan nyújtsuk ki a bal lábunkat úgy, hogy közben a lábfejünket visszafeszítjük. Tartsuk ki ezt a pozíciót, majd engedjük vissza, és ismételjük meg ugyanezt a jobb lábunkkal is.
  5. Vegyük fel a stabil oldalfekvés pozíciót, azaz feküdjünk az oldalunkra úgy, hogy az alsó lábunkat felhúzzuk; az alsó kezünket hajlítva a fejünk alá, a felső kezünket magunk elé helyezzük, míg a felső lábunk nyújtott állapotban van. A kezdőpozíció felvétele után húzzuk fel a hasunk elé az addig nyújtott állapotban (felül) lévő lábunkat, majd nyújtsuk hátra azt. Ügyeljünk arra, hogy a csípőnk mindvégig egyenes maradjon, és ne essen hátra. Ismételjük meg a gyakorlatot a másik lábbal is.

5 dolog, amit még tudnia kell

  • A gyógytornát elsősorban a porckopás megelőzésére és az enyhébb stádiumú porckopásos térd védelmére ajánljuk.
  • Előrehaladottabb állapotban kérjük, minden esetben kérje gyógytornász segítségét, ugyanis a gyakorlatok nem egyénre szabottak, így előfordulhat, hogy bizonyos térdproblémák esetén nem tudja megfelelően elvégezni azokat.
  • Fontos tudni, hogy a feladatok ismétlése és üteme még egészséges állapotban is egyénenként eltérhet.
  • Egy gyakorlatot minimum 10-szer ismételjen meg, de ha nem okoz problémát ez a szám növelhető.
  • A gyakorlatok elvégzése közben a térd ropogásától nem kell megijednie.

WEBBeteg – Lektorálta: Keczán Judit, gyógytornász

« Vissza a kezdőlapra

Mitől kattognak az ízületek?

Az ízületek kattogása idősebb és fiatalabb korosztályban egyaránt előfordulhat. Nincs okunk aggodalomra, ha mindez fájdalommentesen történik, ám ha az ízületek ropogása mellett egyéb tünetet is tapasztal, akkor érdemes orvoshoz fordulni panaszaival. Mi állhat a kattogás háttérben?

Olvasson tovább...

A porckopás gyógyszeres kezelése

A porckopásra leggyakrabban az enyhe vagy a mozgáskorlátozottságot okozó fájdalom hívja fel a figyelmet, ezért nyilvánvaló, hogy a legtöbb beteg ezt a panaszt szeretné először megszűntetni. Ahhoz azonban, hogy a későbbi szövődményeket elkerüljük, érdemes a fájdalomcsillapítás mellett, a porcképzéshez szükséges ásványi anyagokról is gondoskodnunk. 

Olvasson tovább...

Melyik Dona terméket válasszam?

A Dona glükózamin-szulfátot tartalmazó készítmény, többfajta kiszerelésben kerül forgalomba. Az egyes kiszerelések között számos szempont alapján választhatunk… 

Életmód

A térdízületi gyulladás nem válogat, így életmódtól függetlenül Önt is érintheti a probléma. Életkortól és életstílustól függően választhat többféle Dona termék közül, s hogy mégis melyik az Önnek való? Kiderül cikkünkből!

Kapcsolat

Mylan EPD Kft.
1138 Budapest, Váci út 150. Tel: (36-1) 465-2100
Email: info.hu@mylan.com